måndag 14 september 2009

Handtarget

I dag var det så himla kul att träna hund, precis innan jag svängde in på klubben och upptäckte att jag glömt köttbullarna på diskbänken hemma (fick låna korv), ringde jag i förtvilan till Christine och frågade hur jag skulle få till mina handtargets. Nashira vill så gärna med verkar glömma bort vad det är hon ska göra mellan varje pass så hon kör igenom hela verktygslådan i stället och Vega, hon har tyckte att jag är konstig. Innan vi fick i läxa att fixa till det har med handtarget så har en öppen handflata varit signal för stopp, vilket är en signal som bara Vega har fattat (så Nashira är inte lika "förstörd") så hon tycker nog att det är lite konstigt att hon nu ska dutta sin nos i min hand. Men eftersom jag ser vinningen av att få till det här med handtarget vill jag gärna lära om, men Vega har inte varit lika pigg på att lära om. Men i dag hade vi ett så bra träningspass på klubben att jag inte ville åka hem.

Först var det ringträning för Nashira och den gick riktigt bra även om hon halvvägs in i den kom på att en dvärgpudel var ett utmärkt byte. Hon var glad och yster som aldrig för, hormoner börjar med andra ord äntligen att lägga sig. Hon fick öva på att visa sina tänder för alla herrar som var där och stod så fint så. Det vi (läs jag) behöver öva på nu är att hon ska få sina fötter lite snabbare på plats och få ner svansen när hon travar. Just nu pekar den högt, högt i det blå, men det är en långt senare fråga. I en paus körde jag på prov en handtarget och och gissa om jag blev glad när nosen hittade dit på en gång, med störning och allt. Men mest nöjd är nog att jag avslutade innan orken var helt slut, jag märkte att det blev mer bus och mindre koncentration och då var jag en duktig kicka och belönande henne rejält när hon sprang riktigt fint och gick sedan till bilen och byte hund.

På så viss fick även Vega lite ringträning. Men det var efter den, då det blev riktigt kul. Vi körde lite fritt följ och jag lyckades hålla tajming även här och lyckades belöna henne innan hon belönande sig genom att springa fjorton varv på plan. Sen efter det tränande vi på läggande vid sidan och där har vi kört fast lite skulle behöva lite hjälp. Framför mig så kan hon ligg väldigt bra men vid min sida så förstår hon inte längre ordet ligg. Har ni några tips??? Snälla dela med er.

Men det riktigt euroforiska ögonblicket kom när jag av rent slarv satt fram min handflata framför henne och PANG! där satt hennes nos mitt i min handflata. Så vi körde några repetioner och det gick himla bra, med störning och allt. Men här var jag inte lika bra på att läsa av min hund och körde för länge så hon förlorade glimten i ögat. Jag blir så ledsen på mig själv varför gör jag så mot min träning, jag vet ju vad kostar i lust nästa gång. Jag behöver träningssällskap så jag får lite andra ögon på min träning. Dessutom skulle jag behöva lite hjälp med lydnaden eftersom jag kör fast ibland och där skulle de där ögonen vara bra. Skulle vara kul att gå en ny lydnadskurs med Vega, men nästa kurs på tur är faktiskt en agilitykurs för Nashira för lydnadsklass 1 kan jag nog lösa med lite vilja, läsning och träningssällskap, om inte annat får jag försöka, för med röntgen av Nashiras leder, en agilitykurs och lite simning så tillåter inte budgeten en lydnadskurs just nu. Till våren kanske.

Inga kommentarer: