måndag 21 september 2009

Söta hundar skulle vara förbjudet.

I dag var det kurstillfälle två på inkallningskursen. Nu har ju Nashira löpt färdigt så nu fick även hon vara med kursen och idag fick hon verkligen jobba eftersom vi bara var två hundar. Vi började med en störningsövning som gick ut på att hundarna skulle välja bort något för att få belöningen. Det gick riktigt bra, medan övningen efter gick mindre bra. Det var en övning med handtarget och den gick så där. Först skulle vi köra några handtarget mot bara oss själva och sen hade medhjälpare så att hunden skulle gå mellan de olika människorna och deras handtarget. Det var här det blev tokigt, men det får jag helt skriva upp på mitt konto eftersom jag belönade helt fel beteenden. Läxa nummer ett: Man kan inte belöna hunden bara för att den är söt om den bjuder fel beteende om man vill att den ska bjuda rätt beteende. Torde ju vara ganska enkelt, men ack var svårt det är när man har en så söt hund.

Sen var Nashira så trött att hon fick vila och Vega fick komma ut ur bilen och hänga med på resten. Den sista övning påminde väldigt mycket om den första och det man kan konstera är att Vega är mycket lättare att belöna eftersom hon tycker att det är lite kul att leka med sin matte. Nashira kan också tycka att lek kan vara kul, men inte var som helst och absolut inte hur som helst. Så läxa nummer två: Lära mig och Nashira att leka tillsammans i flera olika miljöer. Så nu ska jag sätta mig och fundera på hur jag ska lösa detta på ett bra sätt. Först måste vi hitta sånt som hon tycker om att leka med här hemma och sen flytta det utåt. Jag blir lite irreterad på mig själv för att jag inte jobbat mer med leken på Nashira, med Vega jobbade så väldigt mycket mer med leken. Men ingenting är försent att reparera sägs det så vi ska kämpa på.

När vi kom hem så körde jag lite med Vega. Vi tränade på lägganden. Som det har varit så har hon bara kunnat lägga sig framför mig, har jag sagt ligg när hon sitter i fotposition har ingenting hänt. Nu körde jag en massa läggande och jobbade mig från att vara framifrån till att till slut (mycket långsamt och succesivt) stå bredvid henne. Fungerade utmärkt!

Så i morgon ser träningen ut så här:
På klubben
Vega - lägganden, lek med sak och handtarget.
Nashira - lek, lek och lek plus handtarget.
Hemma
Vega - rep. av läggande och handtarget.
Nashira - lek med ny leksak och ev. handtarget om orken finns
Skogen
Matte - bara ropa när jag vet att de kommer och belöna varje gång samt att jobba bort handsignalen för stopp.

Sen har vi också fått en hel del läxor med oss från kursen, mer om dessa när jag fått till lite av mina två första egna läxor.

I helgen har vi också varit på utställning och det gick riktigt bra, det märks att ringträningen har hjälpt. Det som vi har kvar att jobba på är hon ska kunna röra sig med attityd (helst med svansen nere, men om inte det går så får vi jobba bort den sen), lägga tyngden på fronten när hon står och sist men inte minst att inte förlora sin hållning när domaren går igenom henne. Sen på långt sikt vill jag också jobba med att hon ska ställa sig rätt med tassarna mer på egen hand så att jag slipper flytta på så många tassar.

Vi var också och hälsade på Katarina i helgen och oj vad kul det är att se Pikku och Nashira leka i hop, de leker på lite mer lika vilkor än Nashira och Morris, eftersom de är jämn stora och jämn snabba, så är inte riktigt fallet när det gäller Morris och Nashira, Morris är så mycket större och starkare och hon är så mycket snabbare, så leken blir lite mera ojämnlik.

Inga kommentarer: