söndag 13 september 2009

Inkallningskursen

I måndags var första tillfället på inkallningskursen och det satte en hel del tankar i huvudet på mig och på Vega med gissar jag, hon fick nämligen vara stand-in för Nashira eftersom lillvesslan löpte. Första tillfället handlade om inlärningsvägen i klickerträningen och hur vi omsätter den i praktiken, detta blir självklart något som vi kommer att få fortsätta med genom hela kursen och långt efter den också. Till nästa tillfälle har vi fått en del läxor, bland annat att lära in en handtarget, vilket innebär att de ska dutta med sin nos på handen (i mitt fall handflatan). Detta har varit lite knölare att lära in än jag trodde, vilket troligtvis beror på att min tajmning inte är den bästa. Så det är nog min största läxa att öva upp min tajmning med klickern. Jag har alltid haft lite dålig koordination, så nu ska jag försöka göra något åt den. Jag har fått några bra tips via Canis klickerskola (som är en gratis webkurs på sju dagar) men jag har också tagit med mig klickern till jobbet och klickat på barnen. Naturligtvis har jag inte klickat in barnen utan snarare har jag under deras fria lek bestämt mig för att visst beteende hos barnen ska generera i att jag klickar.

Andra läxor vi fick vara att lista våra hundars favoritbelöningar, en övning som jag tror jag har fått göra på nästa alla kurser jag gått men har det gjort mig mer kreativ när det gäller att använda dem? Nix. Lika tråkig som alltid kommer jag med min köttbulle eller lektrasa. Skärpning!

Vegas belöningar (enligt vad jag tror)
  1. Springa efter Luren
  2. Jaga katter
  3. Springa i allmänhet
  4. Chrille (hundvaktens sambo)
  5. Andra människor hon tycker om (Katarina, Madde, Pappa m.fl.)
  6. Kaninskinn
  7. Godis (kyckling, pannkakor, köttbullar, korv)
  8. Torrt godis (Magnusson, Axess i princip allt vete baserat)
  9. Lädertrasan
  10. Gos med matte (när hon får klättra upp mina axlar och kramas)

Nashiras belöningar

  1. Fåglar
  2. Katter
  3. Springa
  4. Jaga annat som rör sig
  5. Brorsan Morris
  6. Hälsa på människor som hon tycker om
  7. Hälsa på andra hundar som hon tycker om
  8. Kaninskinn
  9. Kyckling (och strax efter köttbullar)
  10. Kaninen med pip

Vi ska också belöna våra hundar VARJE gång de kommer i spontant till oss och det ser jag redan resultat av. Hundarna har börjat att se mig som en belöningsmaskin vilket gör att de kommer in mycket oftare och kollar läget plus att de håller sig närmre. Bästa beviset på att de funkar fick jag i går när jag var i skog som var full av både fiskare och svampplockare och jag lyckades hindra dem från att springa fram till varenda en av dem. Så stolt. Nashira brukar visserligen inte springa ända fram men hon har inga problem med att ställa sig och skälla på människor i skogen, men även det lyckades jag förhindra, för här var tajmningen mer perfekt jag lyckades fånga deras intresse innan de andra människorna blev för intressanta. Men ute i skogen tampas jag också med den i mitt fall den svåraste läxan: ATT INTE KALLA NÄR JAG INTE TROR ATT DE KOMMER SVARA PÅ INKALLNINGEN. Jisses att det ska vara så svårt att hålla käften.

Den sista läxan är att hitta minst sex situationer där hunden måste be lov för att få någonting. Här är min sex (tog bara sex till en början för att jag ska komma ihåg att vara konsekvent vid varje tillfälle.

  1. Vid maten
  2. Innan de hoppar ut ur bilen (extra viktigt nu medan jag väntar på mina grindar)
  3. Innan de springer in i lägenheten
  4. Innan vi går ut genom dörren
  5. Innan de får hälsa på folk ute
  6. Innan de får komma ut ur buren

Hit ska sen läggas innan jag dumpar av dem hos Madde.

Om en vecka är nästa kurstillfälle och jag ser framemot det väldigt mycket. Med veckan fullpackad så lär nog tiden gå fort. På måndag är det ringträning, tisdag kondition och koordinationspass, onsdag är det simning för Vega, torsdag träning på klubben fredag vila och baddag och slutning är det utställning för Nashira på lördag och på söndag styr vi bilen till Katarina för bus med syrran. Så som sagt en fullpackad vecka med en massa skoj.

Inga kommentarer: