tisdag 22 september 2009

Klapp på axeln

I dag var matte duktig, inte nog med att jag faktiskt följde min träningsplan så la jag av när det gick bra och tränade inte tills de tröttnade, något jag har en oförskämd förmåga att jag göra. Men som sagt idag var jag duktig.

Först ut på klubben var Nashira. På hennes schema stod lek, lek och lek (plus ev. handtarget). Hon var inte alls med på att leka, men efter en stund fick jag i gång henne, YES! Nashira leker mer än gärna hemma (och i ringen) men hon är väldigt svår att belöna med lek och jag skulle verkligen vilja få till det då det är en så himla bra belöning, speciellt när man vill dra upp dem lite. I dag började jag med läderremmen och fick faktiskt i gång henne rejält. När hon var riktigt uppe i varv, tog jag undan remmen med jämna mellanrum och presenterade en handen och när hon nuddade den med nosen så kom remmen fram igen. Efter några upprepningar av detta la jag in kaninen och körde växelvis med dem båda. När hon var helt galen i sin leksaker kastade jag i väg en av dem för att se om hon tog den och vad skulle hända då skulle hon springa i väg med dem eller skulle hon komma och inbjuda till mera lek. Till min stora glädje kom hon tillbaka med leksaken och inbjöd till mer lek, så vi repeterade detta ytterligare en gång och sen var det bilen som gällde för min duktiga lilla tjej.

Sen var det Vegas tur som inte alls hade lust i dag, så leksaker var bara att glömma. Men efter en hel del lek med köttbullarna så kom hon i gång lite och då trände vi planenligt på läggande och handtargeten. Läggande kör vi nu i två olika delar som jag hoppas att jag ska kunna foga ihop till en enhet. Den första delen var den som jag tränade inne i går. I dag var det den andra fasen, där jag får henne att från rörelse att gå ner i läggande. Eftersom läggandet går bättre när jag tar det framifrån, så backade jag nu (en trippande rörelse som får henne lite mer arlert) och när hon kom snyggt emot mig med bra kontakt stannade jag och sa ligg i samma ögonblick. Funkade så himla bra, nästa steg är att få henne att lägga sig ner trots att jag fortsätter bakåt. Efter detta körde vi några mycket korta inkallningar med handtarget och hon tog targeten varje gång!!!

Sen var det dax för skogen och lite lättare lösspringpass. Vi hittade en jättemysig myrmark (tyvärr var den alldeles torrlagd på grund av den bristen på regn som råder) där hundarna hoppade runt, super för rygg och bakställ. Medan vi var i skogen körde vi flera inkallningar som alla resulterade i att de kom och att de dessutom avslutade med en nosdutt i handen. Vega gjorde det med större självklarhet än Nashira men vi ska jobba på det. Ute i skogen hittade Nashira även en pinne som hon började leka med, då stal jag helt sonika pinne och lekte med henne och pinnen. syftet var att gör det roligt att leka med mig och inte ensam.

En så himla bra träningsdag i dag och framför allt är jag väldigt nöjd med mig själv idag, inte så mycket saker som jag behöver skriva upp på mitt eget konto. Vi har fortfarande innepasset kvar och det ska jag ta om de små sötnosarna vaknar till liv någon gång i kväll, för nu sover de som stockar på varsin sida om mig.

I morgon ser träningsupplägget som följer
Mälardalenshundcenter
Vega - simning
Nashira - lek på parkeringen
Hemma
Vega - läggande och position
Nashira - handtarget i olika variationer.

På torsdag är det klubben igen och på fredag vila för både kropp och knop då vi åker upp till min mormor och morfars fäbovallsstuga.

Inga kommentarer: