söndag 13 juli 2008

Lövudden

Nu har vi kommit hem från årets utställningshelgen och vi fick dessutom med hos en liten bonus, underbara Hilda som jag ska få ha äran att ha hos mig i två veckor.

Vega och jag anlände till Lövudden och Katarinas husvagn på fredagkvällen, efter en lång dag på jobbet och en eländig morgon med stopp i avloppet. Men till slut satt vi i bilen och styrde kosan mot Västerås och Lövudden. Välframe blev det lite mingel och väldigt mycket prat.

På lördagen dömdes tikarna (bkl-vet.kl) av Karin Hedberg, knl Kashmani, hanar (bkl-vet.kl) av Lotta Brun, knl Caravan och övriga klasser av Saija Juutilainen, knl Wallaby. Dagen började med att Umer vann hanarnas bruksklass med CK och strax efter var det brukstikarnas konkurrensklass där Vega blev 3:a med CK slagen av sin mor som blev 2:a och Sheemara's Cadidjah Al Shama som vann. Kritiken som Vega fick var: Klassisk tik med utmärkta proportioner i huvud och kropp. Vackert huvud och uttryck. Goda vinklar fram med något väl sluttande mellanhänder. Lagomt sluttande kors och moderat, korrekt vinklat bakställ. I utmärkt muskelkondition. Lätta rörelser från sidan. Självklart var detta en kritik som jag var nöjd med och att hon dessutom blev uttagen att få vara med om att slåss i bästa rörselser och fantastiskt. Sen var det Hildas tur i championklassen som hon vann!!! I bästa tik blev hon sedan 2:a bakom den fina slätthårstiken Barakisch Qabli Advie från öppen klassen. Vilken dag, dessutom blev brosan Uno placerad även han med CK. Tänk att de alla blev placerade med CK och Hilda blev Bästa tik 2 och som inte det var nog så vara Hilda den sista hunden som blev bortplockad från Bästa rörelser. På kvällen sedan var det mera mingel på grillkvällen som vinthundsklubben anordnat.

Söndag gick även den bra för Vega, då vi återigen blev 3:a med CK i bruksklassen men denna gången var det N ch El-Adini Lainah och Caravan Wathaarah som slog oss. Kritiken som vi fick av Saija Juutilainen var följande: Mentalitet: typiskt. 4,5 år välformad tik med fina propotioner och linjer. Utmärkt benstomme. Långt feminint huvud med härligt uttryck. Bra bett och underkäke. Nosparti önskas mera utfyllt under ögonen. Fin lång svans. Välvinklad bak, för rak överarm, mellanhand. Fina långa tassar. Rör sig löst fram, annars rastypiskt steg. Välvisad. Även denna en bra kritik som jag blev väldigt nöjd med men mest glad blev jag nog över det lilla ordet välvisad, det har jag aldig fått annat än på inoff. alla raser utställningar och jag kan säga att det har inte varit lika glädjande då som att få det nu. Men Vega var som en dröm att visa idag, hon var på huget, glad och ville verkligen visa upp sig. Mamma Warda slog vi idag då hon hamnade på en reservplats. Umer hamnade även han på reservplats när han idag blev bedömd av Karin Hedberg och Uno fick en etta men blev oplacerad i den enorma öppenklassen för hanar.

I championklassen fick jag gå in och slåss mot Katarina och Hilda då jag fick visa Saris fina tik Samira (Int, Nord ch, Slc ch Khalils L'irq Al Lulu) när bedömningarna krockade för hennes del. Samira och jag kämpade på men vi kom "bara" fyra efter Katarina. Både Vega och Samira är lättvisade men de är helt annorlunda att visa, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som skiljer dem, men något är det och det både kul och kanske framför allt nyttigt att visa en annan hund.

Helgen var underbar och det fanns så mycket fina hundar och underbart gulliga valpar att titta på, de söta valparna nedan är Shams och Maja från Ritzas S-kull två bebisar som verkligen vann mitt hjärta. Sen inte var så kul att kliva halv sex på lördagmorgon för att hjälpa till att göra i ordning inför utställningen, kanske inte var höjdpunkten men å andra sidan när det är det mest negativa så ska man verkligen inte klaga och sen får man lite mer insikt i vilken jätteapprat det är att ordna en så stor utställning.











Sist men inte minst vill vi (jag och två trötta hundarna som sover i mitt knä) gratulera Ingela och Carina, Knl Al Wathba som blev BIR uppfödargrupp idag med sin fina släthårsgrupp. GRATTIS!!!


Fler bilder kommer snart.

Inga kommentarer: