onsdag 31 december 2008

Året 2008

Det här året blev inte riktigt som jag tänkt mig, men å andra sidan vilket år har någonsin blivit precis som man tänkt sig.

Vega

Det har varit ganska lugnt år för Vega endast fyra stycken utställningar och fyra stycken Lure Coursing prov har det blivit. Förklarningen till detta är hon har i stället haft desto fler skador.

Det här året började med att vi började umgås med Madde och Amazon en hel del och tillsammans med henne kom både jag och Vega i form genom att vi knallade fram och tillbaka till Mariefred relativt ofta. Förvisso var Vega redan i from men nu blev den ännu bättre och jag var i bättre form än på väldigt länge. Madde blev sedan även Vegas dagmatte och vilket blev ett lyft på många sätt, inte minst genom att Vega fick träffa Chrille ofta, ofta och det uppskattar hon alltid.

Utställning

Som sagt endast fyra utställningar blev det i år. Först var det Lilla Sthlm för domaren Regina Tromp-Pruijn där hon fick ett 1:a pris och blev trea i klassen och sen var det Bråvikens inofficiella utställning, som vi hade för att fira att fyllde 10 år som klubb. Domare där var Irene Andersson och då var det även premiär för Madde i salukiringen och vilket bra jobb hon gjorde, Vega vann klassen med HP och blev BIM-brukhund samt Bästa tik 3. Sen var det Lövudden där vi ställde båda dagarna med exakt samma resultat 1-3 med CK, vi var väldigt nöjda. Bästa ögonblicket i år på utställningsfronten var ändå när vi fick bandet av Karin Hedberg som kvalificerade henne till Bästa rörelser. Att på Lövudden gå in och springa i Bästa rörelser-klassen var ljuvligt.

Lure Coursing

Första LC-provet får året blev Borlänge, då hon precis som uträknat löpte på de tre tidigare. I Borlänge var vädret det eländigaste jag varit med om då det snöade, blåste och var allmänt eländigt och Vega ja hon slutade på en tionde plats. Det var också här som Vega skadesäsong började när i kurva halkade och gjorde sig illa ganska så rejält. Det blev rehabilitering till tusen och jag bad till många högre makter om att hon skulle kunna starta på EM och efter en hel del simträning, massage och novafonbehandlingar var stelheten borta i de olika musklerna så kunde vi starta. Jag kan säga att det inte är många gånger som jag har varit så nervös som jag var när vi var till Anna precis två veckor innan start för att kolla läget, det var nästan så att jag grät av glädje när Anna sa att hon kände hur fräsch som helst. EM i sig var en helt fantastisk upplevelse och att komma sjua där är helt klart en av årets höjdpunkter. På höstkanten blev det sedan ytterligare två tävlingar att lägga till karriären. Tyvärr ville dock inte det där sista certet infinna sig i år, men förhoppningsvis får ett vi en ny chans nästa år.

Skador

Ja, skador har det varit gott om i år; sträkta höftböjare, islagna knän, pinnar som trampats i tassen och en del till. Hösten är ju den som varit värst och mest diffus men det har nu äntligen fått sitt svar genom diagnosen av Granulocytär anaplasmos, så nu siktar vi hoppfullt mot ett nytt friskt år.

Nashira

I år utökade även familjen med en liten tjej till, något inte varit möjligt om det inte varit för att Madde och hennes familj, tack snälla ni för att ni tar hand om mina hundar på dagarna!!! Sen bör vill också tacka Katarina för att du vågade sälja ytterligare en hund till mig. Förhoppningarna på Nashira är stora måste jag medge, men då hon redan har visat sig vara bra på att gosa så tror jag nog att hon får stanna även om hon blir ful och värdelös på att springa. ;-)

Jag

I år har jag bytt jobb eller ja snarare bytt arbetsplats, jobbet är detsamma vilket har gett mig en kollega att träna lydand med och det har verkligen varit toppen, även om det inte har blivit så mycket lydnad då Vega av förklarliga skäl. Annars har det varit ett ganska lugnt år.

2009

Nästa år siktar vi verkligen framåt, det är året då jag förhoppningsvis kommer på vad jag vill göra med mitt liv. Det är också året då jag ska vara en av nyckelpersonerna i Lövuddsutställningen, spännande men superläskligt. Nästan lika läskigt är att jag ska bli faster för första gången under nästa år, får nog anstränga mig lite så att jag blir en bra faster.

Sen blir förhoppningsvis betydligt fler hundutställningar än i år, jag måste ju visa upp Lillan jag har redan planerat för henne debut i Katrineholm för Karin Hedberg. Med lite tur kanske Vega kan lyckas med att springa in det sista LC-certet i år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, vad vill bli, den ständiga frågan :D